Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Socioeconomic status, multiple autonomy support attunement, and early adolescents' social development
Título Revista
Journal of Community Psychology
Ano (publicação definitiva)
2018
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
This study explores the relationship between socioeconomic status (SES), Multiple Autonomy Support Attunement (MASA) and social development indicators (antisocial behavior, prosociality, and self-regulation), considering the concurrent effects of structural (gender and age) and social factors (social networks' size and orientation). MASA describes patterns of autonomy support provided by different sources, which in this case were parents, teachers, and mentors. Participants were 645 adolescents (M = 12.30; SD = .60; 55.35% girls). Using Latent Class Analysis LCA), a four-class solution for MASA presented the best fit. A Generalized Linear Model (GLM) approach revealed that lower SES was associated with greater antisocial behavior, while MASA was linked to improved prosociality and self-regulation when youths were included in a high-attuned multiple autonomy support class, compared to other MASA classes. Thus, optimal levels of MASA can represent an asset for training, implementation, and assessment stages of interventions aimed at improving early adolescents' positive social development.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Socioeconomic status,Social development
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Sociologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
SFRH/BPD/99616/2014 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
UID/PSI/03125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.