Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Themes, methodologies, and cores of meaning: A content analysis of the scientific production of the master's degree in social sciences for secondary education
Título Revista
Revista Brasileira de História da Educação
Ano (publicação definitiva)
2024
Língua
Inglês
País
Brasil
Mais Informação
Web of Science®
Esta publicação não está indexada na Web of Science®
Scopus
Esta publicação não está indexada na Scopus
Google Scholar
Títulos Alternativos
(Português) Temas, metodologias e núcleos de sentido: Uma análise de conteúdo da produção científica do mestrado em ciências sociais para o ensino médio
(Espanhol/Castelhano) Temas, metodologías y núcleos de significado: Un análisis de contenido de la producción científica del máster profesional en ciencias sociales en la educación secundaria
Abstract/Resumo
The objective of this article is to analyze the scientific production of the Professional Master's Degree in Social Sciencesfor Secondary Education (MPCS), at the Joaquim Nabuco Foundation, based on the student’s course completion works (TCCs). Considering Teaching Sociology a subfield of Social Sciences and Education, we consider that TCCs operate in this space as products and producers of discourse. The meanings and representations expressed in the texts were examined based on content analysis, using the MAXQDA software. Although the MPCS is a professional master's degree, the study revealed that the TCCs adopted the dissertation model, albeit with varied methodologies, and the most frequent keyword is “sociology”, and not “teaching sociology”. Among the themes, the most explored one was teaching methodology.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Professional master's,Teaching,Social sciences,Content analysis
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
12/2022 | National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) |