Artigo em revista científica Q1
Using necessary condition analysis to understand digital storytelling’s impact on consumer behavior
Ana Catarina Cadima Lisboa ( Lisboa, A.); Álvaro Dias (Dias, Á.); José Luis Abrantes (Abrantes, J. L. ); Bruno Ferreira (Ferreira, B.); Catarina Sousa (Souca, C. );
Título Revista
Journal of Marketing Analytics
Ano (publicação definitiva)
N/A
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-04 10:22)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-29 08:27)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-28 12:27)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
Digitalization disrupted the marketing landscape, enabling connection with stakeholders, but also introducing heightened competition and digitally empowered consumers. These consumers navigate a world of information overload, pushing brands to look for innovative communication strategies to break through the clutter. Brand storytelling emerged as a powerful tool in this regard, engaging consumers through cognitive and emotional pathways. This study explores the necessary conditions for effective digital storytelling campaigns, using two techniques for data analysis. Using narrative transportation theory, and survey consumer data, the research evidences the cognitive path foundational role to convert storytelling to purchase intention. Conversely, the emotional path, while influential for word-of-mouth, is neither a necessary nor a sufficient condition for purchase intention. These findings highlight the strategic value of overall brand equity in storytelling campaigns, offering actionable insights for more effective marketing strategies.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Storytelling,Overall brand equity,Affective involvement,Necessary condition analysis,Purchase intention,Marketing
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/00315/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/05583/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDB/04928/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.