Artigo em revista científica Q3
Active citizenship and participation through the media: a community project focused on pre-school and primary school children
Vitor Tomé (Tomé, V.); Paula Lopes (Lopes, P.); Bruno Carriço Reis (Reis, B. C.); Carlos Pedro Dias (Dias, C. P.);
Título Revista
Comunicação e Sociedade
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-12-16 11:23)

Ver o registo na Scopus


: 0.5
Google Scholar

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-12-17 23:12)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The project “Educação para a cidadania digital e participação democrática” [Digital citi-zenship education for democratic participation], which began in 2015, currently involves around 200 kindergarten and primary school children, their families, teachers and other members of the Caneças educational community, a neighbourhood in Odivelas, Lisbon. The project’s meth-odology is action research, its objective is to understand how a coordinated action by a school, families and the community, contributes to enabling three to nine-year-old children to become active digital citizens. This paper focuses on social participation activities of children through traditional and digital media and involves activities that include formal, non-formal and informal learning contexts. Results show that social participation of children through the media increased and gradually evolved from producing traditional media content (school newspaper) to produc-ing digital content (video). They also evidence that action research methodology, adjusted to context and deriving from prior understanding of the context, is an adequate methodology for developing this type of project. However, its adequate implementation implies the support of the school board, researchers’ support to the teachers and the involvement of journalists and/or other media professionals.
Agradecimentos/Acknowledgements
Fundação para a Ciência e a Tecnologia - SFRH/BPD/77874/2011
Palavras-chave
cidadania digital,crianças três-nove anos,investigação-ação,jornal escolar,participação social,action research,digital citizenship,school newspaper,social participation,three to nine-year-old children
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Comunicação - Ciências Sociais
  • Outras Humanidades - Humanidades
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BPD/77874/2011 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.