Patrícia Amaral
217903077 (Ext. 722161)
Gabinete AA3.27
Cacifo 236
Projetos de Investigação
Science in the City
‘Science in the city’ will be the motto to involve the general public with research activities and scientific knowledge that are underway to help answering to major concerns of urban communities related to global changes, and to shape and improve quality of life for the next decades. This motto is highlighted given the increasing levels of concern perceived in urban society, in particular among young people, on how to overcome global changes, while preserving natural and cultural heritage in the attempt to reach sustainability. By adopting this vision for the European Researchers' Night, this proposal intends to respond to Responsible Research and Innovation (RRI) and societal goals of the EU framework program. It aims therefore to raise public awareness on the relevance of science to assure quality of life in the future and to bridge the gap between scientists and society, giving researchers the opportunity to perceive the main concerns of citizens and how they see and understand their work, while engaging young people with science. The project will reflect on this problematic in the context of cultural heritage preservation. The consortium of this project, coordinated by the University of Lisbon through the National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa), combines efforts between researchers of major universities in Portugal – University of Minho, University of Lisbon, Nova University in Lisbon, University of Évora and the Lisbon University Institute. The Higher Institute for Tourism and Hotel Studies in Estoril will contribute to the cultural heritage preservation approach while disseminating food security practices and the Lisbon municipality will be a central partner for the engagement of diverse audiences and civil society stakeholders. The project will cover urban areas in Portugal from north to south, bridging the gap between researchers and society and contributing to bring societal actors together for the research and innovation process.
Informação do Projeto
2018-05-01
2019-12-31
Parceiros do Projeto
Below 10
Below 10 é um projeto promovido por uma parceria de nove organizações em seis países diferentes da UE. Os parceiros incluem escolas e redes de ensino, ONGs e centros de investigação universitários. O projeto tem como objetivo prevenir e combater o abandono escolar precoce (ESL), a partir de um processo de investigação/ação de base territorial, e do desenvolvimento de estratégias de colaboração entre entidades de perfil diversificado.
Informação do Projeto
2016-09-01
2019-08-31
Parceiros do Projeto
Efeitos TEIP: Avaliação de impactos escolares e sociais em sete territórios educativos de intervenção prioritária
Com o presente projecto, propomos contribuir para a avaliação externa do programa nacional Territórios Educativos de Intervenção Prioritária de Segunda Geração (TEIP 2), realizando estudos de caso em sete territórios educativos de intervenção prioritária, como forma de avaliar o(s) modo(s) como esta medida tem sido apropriada em distintos contextos sociais e, sobretudo, que efeitos objectivos tem produzido a nível local, tanto nas organizações escolares abrangidas pelo programa como na aprendizagem e desenvolvimento dos respectivos alunos.   Assim sendo, o objectivo central do estudo é fornecer à DGIDC a compreensão dos impactos dos projectos TEIP 2, tanto ao nível das estruturas e dinâmicas das organizações escolares, como ao nível dos percursos e aprendizagens dos seus alunos.Em termos mais específicos, o estudo pretende aferir: (i) o “valor acrescentado” do programa nas escolas; (ii) os factores críticos de sucesso que estiveram na base das mudanças observáveis; (iii) os processos organizacionais e pedagógicos que as escolas têm colocado em acção, no âmbito dos projectos TEIP 2; (iv) as percepções dos diversos actores locais envolvidos nos projectos; e (v) os impactos na equidade e igualdade de oportunidades educativas.
Informação do Projeto
2010-11-01
2011-02-28
Parceiros do Projeto
Cidadania e Participação Política e Social - Atitudes, Comportamentos e Mudanças Institucionais
O problema da participação política ganhou uma nova relevância na última década nos países europes, em parte devido ao decréscimo da participação eleitoral e da tendencial perda de confiança dos cidadões nas instituições políticas. É no contexto desta problemática que se desenvolve a presente pesquisa, mas numa perspectiva comparativa de âmbito europeu.
Informação do Projeto
2000-12-01
2003-06-15
Parceiros do Projeto