Artigo em revista científica Q1
The effect of consumer-generated media stimuli on emotions and consumer brand engagement
Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.); Ricardo Godinho Bilro (Bilro, R.G.); Arnold Japutra (Japutra, A.);
Título Revista
Journal of Product and Brand Management
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
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Abstract/Resumo
Purpose – This paper aims to explore the relationships between website quality – through consumer-generated media stimuli-, emotions and consumer-brand engagement in online environments. Design/methodology/approach – Two independent studies are conducted to examine these relationships. Study 1, based on a sample of 366 respondents, uses a structural equation modelling approach to test the research hypotheses. Study 2, based on 1,454 online consumer reviews, uses text-mining technique to examine further the relationship between emotions and consumer-brand engagement. Findings – The findings show that all the consumer-generated media stimuli are positively related to the dimensions of emotions. However, only pleasure and arousal are positively related to the three variables of consumer-brand engagement. The findings also show cognitive processing as the strongest dimension of consumer-brand engagement providing positive sentiments towards brands. Practical implications – The findings provide marketers with an understanding of how valid, useful and relevant content (i.e. information/content) creates a greater emotional connection and drive consumer-brand engagement. Marketers should be aware that consumer-generated media stimuli influence consumers’ emotions and their reaction. Originality/value – This study is one of the firsts to adapt and apply the S-O-R framework in explaining online consumer-brand engagement. This study also adds to the brand engagement literature as the first study that combines PLS-SEM approach with text-mining analysis to provide a better understanding of these relationships.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Text mining,Website quality,Emotion,Consumer brand engagement,Pleasure-arousal-dominance,S-O-R framework
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
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Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.