Artigo em revista científica Q1
Teachers’ practices mediate the association between teachers’ ideas and children’s perceived participation in early childhood education
Nadine Correia (Correia, N.); Helena Carvalho (Carvalho, H.); Ana Fialho (Fialho, A.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.);
Título Revista
Children and Youth Services Review
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 6

(Última verificação: 2024-03-27 14:45)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.5
Scopus

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-03-25 12:52)

Ver o registo na Scopus


: 0.3
Google Scholar

N.º de citações: 15

(Última verificação: 2024-03-25 05:53)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Participation is a fundamental right of all children. Its promotion is considered a key investment in children’s well-being, crucial to support high-quality early childhood education (ECE). In this study we aimed to investigate if ECE teachers’ ideas on children’s participation were associated with children’s perceived participation, analysing the mediating role of teachers’ practices and dimensions of process quality. Participants in this quantitative study were 336 children (163 boys) aged between 44 and 84 months, and 58 ECE teachers (all female) aged between 26 and 60 years old, from 24 randomly selected ECE centres in Lisbon metropolitan area. Using multilevel modelling, given the hierarchical structure of data, we found that ECE teachers’ ideas about participation do influence children’s perceived participation, through teachers’ perceived practices. Further, ECE teachers’ perceived participation practices were associated with children’s perceived participation, through observed participation practices and observed process quality. This study suggests the interdependence of the subjective and objective properties of ECE classrooms, and how both should inform our understanding of the conditions needed to promote children’s participation.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Right to participate,Participation,Early childhood education,Teachers' ideas,Teachers' practices,Children's perceived participation
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BD/96012/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BD/92248/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/SOC/03126/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.