Artigo em revista científica Q2
Empowered learning through microworlds and teaching methods: a text mining and meta-analysis-based systematic review
Joana Martinho Costa (Costa, J. M.); Sérgio Moro (Moro, S.); Guilhermina Miranda (Miranda, G.); Taylor Arnold (Arnold, T.);
Título Revista
Research in Learning Technology
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-04-22 23:34)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-04-16 10:56)

Ver o registo na Scopus


: 0.3
Google Scholar

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2024-04-22 21:45)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Microworlds are simulations in computational environments where the student can manipulate objects and learn from those manipulations. Since their creation, they have been used in a wide range of academic areas to improve students learning from elementary school to college. However, their effectiveness is unclear since many studies do not measure the acquired knowledge after the use of microworlds but instead they focus on self-evaluation. Furthermore, it has not been clear whether its effect on learning is related to the teaching method. In this study, we perform a meta-analysis to ascertain the impact of microworlds combined with different teaching methods on students’ knowledge acquisition. We applied a selection criterion to a collection of 668 studies and were left with 10 microworld applications relevant to our learning context. These studies were then assessed through a meta-analysis using effect size with Cohen’s d and p-value. Our analysis shows that the cognitive methods combined with microworlds have a great impact on the knowledge acquisition (d = 1.03; p < 0.001) but failed to show a significant effect (d = 0.21) for expository methods.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Meta-analysis,Microworlds,Simulations,Teaching methods,Technology-enhanced learning
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/04466/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDP/04466/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.