Artigo em revista científica Q2
The role of creative communications and gamification in customer engagement in higher education: A sentiment analysis approach
Ricardo Godinho Bilro (Bilro, R. G.); Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.); Fernando Angelino (Angelino, F. J.);
Título Revista
Journal of Creative Communications
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 11

(Última verificação: 2024-12-21 17:15)

Ver o registo na Web of Science®


: 7.3
Scopus

N.º de citações: 14

(Última verificação: 2024-12-15 13:21)

Ver o registo na Scopus


: 3.3
Google Scholar

N.º de citações: 38

(Última verificação: 2024-12-22 07:15)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This paper aims to explore gamification tools in services and higher education environments and their role in creating student engagement. The research adopts a qualitative method based on quasi-experimental design. Participants from a higher education institution are exposed to gamification activities during a full semester. Researchers use sentiment analysis technique based on a text-mining approach to analyse the data. Findings reveal that participants perceive gamification in service settings as a useful tool. The global sentiment analysis reveals a positive sentiment about the gamification approach that contributes to increasing participants’ engagement. This study’s novelty arises from quasi-experimental research to measure gamification activities’ impact on students’ engagement, measured through sentiment analysis of their opinions.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Engagement behaviors,Gamification,Gamification-based tools,Kahoots!,student engagement
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/00315/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.