Artigo em revista científica Q1
A train of thought in product experientiality: Working memory, distraction, and inconsistencies in cue order effects
Tobias Offergeld (Offergeld, T.); Luís Martinez (Martinez, L. F.); Aristides I. Ferreira (Ferreira, A. I.);
Título Revista
Journal of Retailing and Consumer Services
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
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Abstract/Resumo
The sequence of informational cues and the level of distraction have an impact on the judgment of a product’s quality and preference. Two quasi-experimental studies (Ntotal = 340) investigate the influence of the force behind the processing of these cues – working memory (WM). Previous research found that, in the presence of a distractor, high WM individuals are more able to recall the initial cue, and thus derive their product judgment from the initial strong cue. Study 1 contradicts these findings and raises important methodological questions regarding the conceptualization of strong and weak cues. Specifically, commonly accepted strong cues (e.g., product reputation) might not influence consumers as expected. Additionally, in a sequence of product evaluation with high vs. low degree of experientiality, study 2 reveals that consumers tend to show a primacy effect that is stronger for higher levels of WM capacity. Moreover, in a sequence of assessing low vs. high degree of experientiality products, consumers reveal stronger recency effects, thus showing that WM reinforces this recency effect. Our findings have important implications for marketers by suggesting that consumers with high WMC are more able to process complex stimuli and retrieve previously presented information on a product quality. These consumers also have a higher tendency to retrieve more information from product scenarios with a high degree of experientiality.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Cue order effects,Working memory capacity,Dual-task interference,Product evaluation,Brand trust,Experientiality
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
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Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.