Artigo em revista científica Q1
Self-regulated learning and working memory determine problem-solving accuracy in math
Paula Alexandra Nunes da Costa Ferreira (Costa Ferreira, P. A. N.); Aristides I. Ferreira (Ferreira, A. I.); Ana Margarida Vieira Da Veiga Simão (Da Veiga Simão, A. M.); Rui Prada (Prada, R.); Ana Paula Paulino (Paulino, A. P.); Ricardo Rodrigues (Rodrigues, R.);
Título Revista
The Spanish Journal of Psychology
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-05-04 10:18)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.2
Scopus

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2024-05-04 14:12)

Ver o registo na Scopus


: 0.2
Google Scholar

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-05-04 22:28)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This study aims to understand the role of self-regulated learning (SRL) and its different processes in the relationship between working memory (WM) and problem-solving accuracy in math in primary school children. A sample of 269 primary school children (M age = 8.84, SD = 0.81, 58% boys) participated in this study. Tasks were used as intervention resources to assess children's WM (i.e., reading and computation span tasks), SRL (i.e., a digital game), and performance (i.e., the performance in the game, as well as a traditional math problem). Through structural equation modeling, results revealed that WM predicted children's SRL and their problem-solving accuracy in math, such that those with higher capability for temporary storage attained better accuracy. Accordingly, children's SRL explained the relationship between WM capacity and problem-solving accuracy in math; such that the indirect effect of WM capacity through SRL was lower on problem-solving accuracy in math. Results indicated that the planning phase was a greater indicator of students' SRL in problem-solving accuracy in math. These results highlight the importance of SRL competencies in explaining children's performance in problem-solving in math.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Primary school children,Problem-solving in math,Self-regulated learning,Working memory capacity
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
15033699 Câmara Municipal de Lisboa
UIDB/50021/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDP/04527/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.