ExamBoundEmbod
Examining the Boundaries of Embodiment
Descrição

The proposed research program is designed to investigate the embodied mechanisms that ground cognition, in first (L1) and second (L2) language. We suggest that different languages shape our thinking, perceiving and feeling of the world. More importantly, they are grounded differently. We argue that whereas L1 is embodied, this is not the case for L2, or at least not to the same degree. The proposed experiments are designed to systematically compare L1/L2 related differences in performance as well as psychophysiological indicators in a number of paradigms presented to early (EB) and late (LB) bilinguals. To our knowledge these are among the first studies on embodiment with bilingual samples. The suggestion that L1 and L2 are unlikely to be equally embodied will be investigated in a study designed to furnish a direct examination of how L1 and L2 are somatically grounded (a neglected feature of both the embodied literature as well as bilingualism research). Studies 2 to 4 investigate how embodied simulation may drive specific phenomena such language congruence effects, modality switching costs and false memories in L1 and L2. Studies 5 & 6 will provide a more ecologically valid indication of how affective and interpersonal states are manifested in spontaneous linguistic representations when using L1 and L2. Our findings are likely to advance our understanding of a number of central issues pertinent to the emerging field of embodiment and may lend additional support to the assumptions that cognition and language are grounded on bodily states. Second, this research will identify the constraints of such assumptions in an increasingly multilingual and multicultural world where the daily use of a second language for professional, recreational and interpersonal purposes is often required. This is likely to inform research and policies designed to address the current challenges posed by participating in two or more linguistic communities.

Parceiros Internos
Centro de Investigação Grupo de Investigação Papel no Projeto Data de Início Data de Fim
CIS-Iscte Comportamento Emoção e Cognição Parceiro 2014-03-01 2018-07-28
Parceiros Externos

Não foram encontrados registos.

Equipa de Projeto
Nome Afiliação Papel no Projeto Data de Início Data de Fim
Margarida e Sá de Vaz Garrido Professora Associada (com Agregação) (DPSO); Investigadora Integrada (CIS-Iscte); Investigadora Responsável 2014-03-01 2018-07-28
Marília Prada Professora Auxiliar (com Agregação) (DPSO); Investigadora Integrada (CIS-Iscte); Bolseira Pós-Doc 2014-03-01 2018-07-28
Financiamentos do Projeto
Código/Referência DOI do Financiamento Tipo de Financiamento Programa de Financiamento Valor Financiado (Global) Valor Financiado (Local) Data de Início Data de Fim
PCIG14-GA-2013-631673 -- Prémio European Commission - MARIE CURIE INTRA-EUROPEAN FELLOWSHIP FOR CAREER DEVELOPMENT - Bélgica 100000 100000 2014-03-01 2018-07-28
Outputs (Publicações)

Não foram encontrados registos.

Dados de Investigação Relacionados

Não foram encontrados registos.

Referências nos Media Relacionadas

Não foram encontrados registos.

Outputs (Outros)

Não foram encontrados registos.

Ficheiros do projeto

Não foram encontrados registos.

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos projetos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados para este projeto. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.

Examining the Boundaries of Embodiment
2014-03-01
2018-07-28