Lista de Projetos

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Cada vez mais pessoas vivem cada vez mais anos. Portugal encabeça esta tendência global, sendo o quarto país do mundo com a maior percentagem de pessoas com 65 ou mais anos na sua população. O idadismo – o que pensamos (estereótipos), o que sentimos (preconceito) e como agimos (discriminação) em relação aos outros em função da sua idade – tem sido uma preocupação crescente neste contexto de envelhecimento populacional. A primeira avaliação internacional sistemática deste fenómeno – o módulo Experiências e Expressões de Idadismo do Inquérito Social Europeu (2008-2009) – revelou que o idadismo era a forma de discriminação mais prevalente, sendo experienciado por mais pessoas do que o racismo ou o sexismo. Quinze anos depois, o projeto chAnGEISM pretende reavaliar as experiências e expressões de idadismo em Portugal, replicando e expandindo este módulo do Inquérito Social Europeu na atualidade.
Informação do Projeto
2024-09-02
2025-09-01
Parceiros do Projeto
Teacher burnout is a significant psychosocial, educational, organizational & economic challenge worldwide that has been aggravated by the COVID-19 pandemic. Impacts have been reported on teachers’ occupational health/wellbeing, job satisfaction, and performance, as well as on the quality of the learning environments. Hence, contributions to prevent teacher burnout have been receiving more attention by policy makers globally, as investing in occupational health can have a return on investment of 5 times the investment, and teaching is becoming unattractive with many OECD countries facing a shortage of new teachers and high turnover rates. Yet, an emphasis has been placed on some individual-level variables (as optimism), leaving the impact of other individual (e.g., self-care) & contextual variables (as job resources, e.g., leadership practices) overlooked. This project intends to investigate teachers’ needs regarding personal & job resources and whether teachers’ and the leadership team’s perceptions of personal/job resources needs are concordant. It also investigates how personal and/or job resources relate with teachers’ occupational health/wellbeing. Lastly, it proposes to investigate how a digital platform based on a Social-Emotional Learning (SEL) approach for teachers and their leaders, can foster teacher wellbeing and performance. Study 1 employs a sequential explanatory design to assess the perceptions of teachers and leaders regarding personal and job resources. Participants will complete a survey, followed by focus group discussions with teachers and individual interviews with leaders to enrich the quantitative data. Study 2 adopts a quantitative design with teachers to examine the relationship between personal and job resources and teachers' occupational health and wellbeing. Study 3 involves developing and testing the #SELhub digital platform to promote a positive school culture and enhance teacher wellbeing and performance, through an experim...
Informação do Projeto
2024-09-01
2030-08-31
Parceiros do Projeto
A investigação examina as intersecções das lutas migratórias, laborais e habitacionais entre mulheres migrantes da Área Metropolitana de Lisboa e mulheres da Província de Luanda que planeiam emigrar, enquadradas pelo conceito de sobrevivência deslocada. Tendo como pano de fundo o aumento dos despejos e das situações de sem-abrigo na Europa, o estudo destaca as exclusões habitacionais ligadas à migração rural-urbana, à migração pós-colonial e à financeirização da habitação em Portugal. Critica a tendência para isolar a habitação da dinâmica laboral, ocultando as dimensões de classe, género e raça inerentes à deslocação urbana. Centrando-se nas mulheres migrantes angolanas, o estudo explora as suas estratégias de migração e habitação como táticas de sobrevivência e empreendedorismo informal, a par da influência das políticas públicas. Utiliza etnografia multi-situada, histórias de vida e análise de políticas, abrangendo Portugal e Angola. A investigação tem como objetivo aprofundar a compreensão da migração de baixos rendimentos, baseada no género e na raça, e as suas implicações para os países de origem e de acolhimento. Procura também avaliar criticamente as políticas, oferecendo perspetivas para moldar os futuros quadros de migração laboral, reconhecendo simultaneamente a natureza fluida da migração contemporânea e o seu impacto nas famílias.
Informação do Projeto
2024-09-01
2030-08-31
Parceiros do Projeto
O objetivo deste projeto é desenvolver soluções duradouras no domínio da cooperação científica, de implementação e de processos de ensino, no âmbito de parcerias académicas internacionais. Os resultados do projeto deverão constituir uma base para o desenvolvimento de uma cooperação duradoura entre entidades que formam uma parceria para produzir resultados significativos nas áreas da investigação, mobilidade e ensino.
Informação do Projeto
2024-09-01
2026-08-31
Democracy and citizens’ political engagement have been long-lasting policy goals of the European Union’s standards and values. The European Commission has established a new push for democracy as one of its priorities for 2019-2024, intending to foster democratic governance and civic participation. However, these objectives are challenging in light of transnational repression and the lack of policy tools for migrant protection in host societies across Western democracies, the primary recipients of human rights defenders.  However, the E.U. has overlooked the rapid change in more vibrant forms of migrant political activism and how authoritarian governments control their diasporas abroad. There is a knowledge gap in understanding transnational repression’s gendered effects on receiving countries’ political environment. WomenACT-REPinHOST advances global discussions on migrants’ rights by analysing Latin American women activists’ practices of resistance to transnational authoritarian rule. It also discusses how they could be best supported by international organisations and host countries’ democratic institutions. The proposed action aims at enhancing three career objectives: acquiring scientific and transferable skills in Gender Studies and Psychosocial Research (short-term); securing a permanent academic position in the E.U. (mid-term) and; developing an independent career path as a gender consultant in human rights international organisations (long-term). These objectives will be accomplished through an individually tailored research and career development plan. The methodology includes a literature review and fieldwork research based on in-depth interviews, online non-participant observation and focus groups with LAC female activists and organisations in the U.S. and Spain. It also focuses on dissemination strategies to target scholars, practitioners and wide audiences with deliverables such as peer-reviewed articles, conferences, podcasts, and policy briefs...
Informação do Projeto
2024-09-01
2026-08-31
Parceiros do Projeto