Scientific journal paper Q4
A estatística da população na América Portuguesa, 1750-1820
Paulo Teodoro de Matos (Matos, P. T. de); Paulo Patrício Silveira e Sousa (Sousa, P. S.);
Journal Title
Memorias
Year (definitive publication)
2015
Language
Portuguese
Country
Colombia
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 7

(Last checked: 2024-10-01 16:52)

View record in Scopus


: 15.9
Google Scholar

Times Cited: 21

(Last checked: 2024-10-01 21:46)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(Spanish/Castilian) La estadística de la poblacíon en la America Portuguesa, 1750-1820

(English) Population statistics in the Portuguese America, 1750-1820

Abstract
Desde a década de 1720 que a administração ultramarina portuguesa produziu ordens régias com vista a recolher e organizar informações padronizadas sobre a população do império. Estes processos ganharam uma dimensão particular no Brasil, durante a segunda metade do século XVIII, mas foram transversais a quase todos os territórios (em África, no Índico e no Oriente), dando origem a um extenso corpus documental constituído por várias centenas de mapas estatísticos. Inspirando-se nos princípios da aritmética política e do fisiocratismo as elites políticas portuguesas entenderam a população como um recurso de Estado que se deveria calcular, regular e canalizar segundo as conveniências da Coroa. Este artigo pretende descrever os modelos de ordens e de mapas estatísticos, bem como a sua evolução. Na linha de autores pioneiros como Dauril Alden e Maria Luiza Marcílio defenderemos o seu enorme potencial no cálculo de estimativas demográficas para o período colonial.
Acknowledgements
--
Keywords
Imperio português,Brasil,Demografia,Estadística,Antíguo régimen,Burocracia/Portuguese empire,Demography,Statistics,Early modern period,Bureaucracy
  • History and Archeology - Humanities

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.