Scientific journal paper
'A gente nunca chega lá': Práticas de gênero nas relações de mulheres docentes em escola de direito no sul do Brasil
Grazielly Alessandra Baggenstoss (Baggenstoss, G. A.); João Manuel de Oliveira (Oliveira, J. M. de.); Maria Juracy Filgueiras Toneli (Toneli, M. J. F.);
Journal Title
Argumenta Journal Law
Year (definitive publication)
2024
Language
Portuguese
Country
Brazil
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

This publication is not indexed in Overton

Alternative Titles

(Spanish/Castilian) "Nunca llegamos": Prácticas de género en las relaciones de mujeres profesoras de escuela de derecho en el sur de Brasil

(English) "We never get there": Gender practices in the relationships of women professors in college of law in south Brazil

Abstract
A proposta deste artigo é buscar cartografar as práticas orientadas por normas de gênero realizadas no âmbito do Curso de Graduação em Direito de uma universidade pública Sul do Brasil. Para tanto, realizaram-se entrevistas com as professoras lotadas na unidade de ensino no período compreendido entre 2019-2021. Como pesquisa de campo, de caráter exploratório e de abordagem qualitativa, este trabalho apoia-se em revisão bibliográfica direcionada pelo pós-estruturalismo e em análise do discurso. São apresentados, como padrões enunciativos principais a função materna da docência e a ideia de alteridade, revelando normas cis-heteronormativas no meio pesquisado.
Acknowledgements
--
Keywords
Ensino do direito,Normas de gênero,Pós-estruturalismo,Feminismos
  • Psychology - Social Sciences
  • Law - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência_Iscte. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.