Artigo em revista científica Q1
A multiple-indicator latent growth mixture model to track courses with low-quality teaching
Marco Guerra (Guerra, M.); Francesca Bassi (Bassi, F.); José G. Dias (Dias, J. G.);
Título Revista
Social Indicators Research
Ano
2020
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2020-09-25 01:29)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2020-09-24 15:24)

Ver o registo na Scopus

Abstract/Resumo
This paper describes a multi-indicator latent growth mixture model built on the data collected by a large Italian university to track students’ satisfaction over time. The analysis of the data involves two steps: first, a pre-processing of data selects the items to be part of the synthetic indicator that measures students’ satisfaction; the second step then retrieves heterogeneity that allows the identification of a clustering structure with a group of university courses (outliers) which underperform in terms of students’ satisfaction over time. Regression components of the model identify courses in need of further improvement and that are prone to receiving low classifications from students. Results show that it is possible to identify a large group of didactic activities with a high satisfaction level that stays constant over time; there is also a small group of problematic didactic activities with low satisfaction that decreases over the period under analysis.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Higher education,Quality of didactics,Latent growth mixture models,Outlier detection,Synthetic indicator,Data science
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UID/GES/00315/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
D162088/16 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/GES/00315/2019 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.