Artigo de revisão Q1
A systematic review of the relationship between social and emotional competencies and student engagement in youth
Anabela Caetano Santos (Santos, A. C.); Celeste Simões (Simões, C.); Márcia H. S. Melo (Melo, M. H. S.); Margarida Santos (Santos, M.); Iara Freitas (Freitas, I.); Cátia Branquinho (Branquinho, C.); Carmel Cefai (Cefai, C.); Patrícia Arriaga (Arriaga, P.); et al.
Título Revista
Educational Research Review
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-11-17 06:28)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.4
Scopus

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-11-16 14:35)

Ver o registo na Scopus


: 0.3
Google Scholar

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-11-17 22:57)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Student engagement (SE) is known as one of the most relevant predictors of academic achievement and completion. Social and emotional competencies (SECs) are well established as critical skills for healthy and adaptative youth development. This systematic review investigated the associations between SE and SECs in 10 to 25 years old students. The review followed PRISMA guidelines. Nine databases were searched for peer-reviewed literature published between 2004-2020. A total of 91 studies were selected, including 92879 youth students. Emotional engagement is the most studied dimension of student engagement and largely surpasses the number of studies that analysed the multidimensional SE concept. The number of studies in each of the five CASEL domains is uneven, with more studies focussing on self-management, self-awareness, and relationship skills, in association with SE. Overall, most studies showed that SECs are positively associated with SE and negatively associated with disengagement, with similar results for middle, high school and university students from different backgrounds, suggesting that educational institutions should implement social and emotional learning programmes to increase SE. Studies that reported age and gender differences regarding SE showed unanimously higher SE values for girls and younger students. There is a clear need for studies using the multidimensional SE concept, including university students, and applying cross-cultural analyses.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Adolescents,Education,Systematic review,Social and emotional competencies,Student engagement
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BD/126304/2016 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
140322/2020-5 CNPq
BID/PROMEHS/2021 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
COVID/BD/151772/2021 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.