Artigo em revista científica Q1
A text mining-based review of cause-related marketing literature
João Guerreiro (Guerreiro, J.); Paulo Rita (Rita, P.); Duarte Trigueiros (Trigueiros, D.);
Título Revista
Journal of Business Ethics
Ano (publicação definitiva)
2016
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 115

(Última verificação: 2024-11-20 14:35)

Ver o registo na Web of Science®


: 3.0
Scopus

N.º de citações: 117

(Última verificação: 2024-11-15 00:14)

Ver o registo na Scopus


: 2.8
Google Scholar

N.º de citações: 209

(Última verificação: 2024-11-21 17:44)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Cause-related marketing (C-RM) has risen to become a popular strategy to increase business value through profit-motivated giving. Despite the growing number of articles published in the last decade, no comprehensive analysis of the most discussed constructs of cause-related marketing is available. This paper uses an advanced Text Mining methodology (a Bayesian contextual analysis algorithm known as Correlated Topic Model, CTM) to conduct a comprehensive analysis of 246 articles published in 40 different journals between 1988 and 2013 on the subject of cause-related marketing. Text Mining also allows quantitative analyses to be performed on the literature. For instance, it is shown that the most prominent long-term topics discussed since 1988 on the subject are “brand-cause fit”, “law and Ethics”, and “corporate and social identification”, while the most actively discussed topic presently is “sectors raising social taboos and moral debates”. The paper has two goals: first, it introduces the technique of CTM to the Marketing area, illustrating how Text Mining may guide, simplify, and enhance review processes while providing objective building blocks (topics) to be used in a review; second, it applies CTM to the C-RM field, uncovering and summarizing the most discussed topics. Mining text, however, is not aimed at replacing all subjective decisions that must be taken as part of literature review methodologies.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Cause-related marketing,Text mining,Topic models
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
  • Filosofia, Ética e Religião - Humanidades
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UID/GES/00315/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.