Artigo em revista científica Q1
Accessibility and trust: the two dimensions of consumers perception on sustainable purchase intention
Bárbara Carvalho (Carvalho, B.); Maria Salgueiro (Salgueiro, M. F.); Paulo Rita (Rita, P.);
Título Revista
International Journal of Sustainable Development and World Ecology
Ano (publicação definitiva)
2016
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
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N.º de citações: 16

(Última verificação: 2024-04-14 15:30)

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Abstract/Resumo
The aim of this article is to shed new light on which dimensions compose sustainable purchase intention (SPI) with the purpose of understanding what moves consumers to a potentially more sustainable behaviour. Even though several studies have researched which factors influence consumer’s intention to buy in a more sustainable way, no comparable research in consumer behaviour was found studying these dimensions in a triple bottom line perspective (profit, people, and planet) that could also provide future corporate and academic applications. Therefore, this article proposes a new construct – Consumers’ Perception on SPI, defined using the C-OAR-SE procedure and measured using exploratory and confirmatory factor analysis using two different samples. In-depth interviews and online survey to actual consumers of sustainable products were undertaken in partnership with a sustainable project using its database, guaranteeing that real consumers’ perceptions were gathered for this study. The construct is proposed with two dimensions (measured by nine items): Accessibility (including facets such as product lower pricing, availability in stores, and being sold within a convenient proximity to home) and Trust (including consumers needs such as: to get to know and trust products through understanding the labels; to have had good experiences in the past or simply to have new trial opportunities). Theoretical and practical implications of the findings are also discussed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Consumer behaviour,Purchase intention,Sustainability,Sustainable consumption,Sustainable purchase intention
  • Ciências Biológicas - Ciências Naturais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UID/GES/00315/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BD/69887/2010 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.