Publicação em atas de evento científico
An exploratory study of how programming instructors illustrate variables and control flow
André Santos (André L. Santos); Hugo Sousa (Hugo Sousa);
17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli Calling 2017
Ano (publicação definitiva)
2017
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-12-22 17:02)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-12-15 00:24)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-12-21 19:53)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
We present an exploratory study that investigated how programming instructors illustrate program execution, namely variable manipulation and control flow. The study involved tasks where instructors were asked to doodle illustrations of program execution in a sheet of paper for given Java methods with example input/output. We found eight illustration patterns, some of which relate to specific variable roles (Gatherer, Stepper for array indexing, Most Wanted Holder). By analyzing existing pedagogical animation and debugging tools, we conclude that their visualizations do not have a broad representation of the aspects evidenced by the illustration patterns of instructors, hinting that human illustrations tend to be considerably richer.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Pedagogical debuggers,Program state visualization,Variable roles
  • Ciências Físicas - Ciências Naturais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.