Artigo em revista científica Q2
An international study of correlates of women’s positive body image
Sandra Torres (Torres, S.); Carolina A. Araújo (Araújo, C. A.); Amanda Fitzgerald (Fitzgerald, A. ); Barbara Dooley (Dooley, B. ); Angeliki Leondari (Leondari, A. ); Cátia Miriam Costa (Costa, C. M.); Dorit Olenik-Shemesh (Olenik-Shemesh, D.); Efthymia Sygkollitou (Sygkollitou, E.); Josip Burusic (Burusic, J); Liesbet Boone (Boone, L. ); Marijana Šuvak-Martinović (Šuvak-Martinović, M.); Maritta Välimäki (Välimäki, M. ); Minna Anttila (Anttila, M.); Tali Heiman (Heiman, T. ); Toni Babarović (Babarović, T.); et al.
Título Revista
European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Suíça
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-04-25 06:28)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-04-20 09:37)

Ver o registo na Scopus


: 0.3
Google Scholar

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-04-23 09:28)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Positive body image (PBI) has received attention in the recent research literature. Despite this, its role in daily functioning in different cultural contexts, particularly its potential relationship with academic outcomes, is still lacking. This study aimed to offer an international perspective on the association between PBI and body mass index (BMI), perceived academic achievement, and educational aspirations, as well as the mediating role of self-esteem. A cross-national study was conducted in eight European countries with a total of 2653 female university students. Participants completed an online survey measuring PBI (conceptualized as body appreciation), self-esteem, perceived academic achievement and aspirations, and body mass index (BMI). Results revealed differences in PBI between countries (low magnitude). PBI correlated negatively with BMI in all national groups (low-to-moderate magnitude). Mediation analysis showed that self-esteem mediated the association between PBI and academic variables. Findings from this study suggest that building students’ self-esteem and PBI can be a suitable way to boost academic success.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Positive body image,Academic achievement,Educational aspirations,Self-esteem,Female university students
  • Outras Ciências Médicas - Ciências Médicas
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Comunicação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/00050/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UIDP/00050/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.