Scientific journal paper
Antes de nos conhecerem, às vezes, tratam-nos mal – perceções sobre discriminação e diversidade étnica em contexto escolar
Sandra Mateus (Mateus, S.);
Journal Title
Medi@ções
Year (definitive publication)
2019
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

Times Cited: 6

(Last checked: 2024-11-18 06:11)

View record in Google Scholar

Abstract
A discriminação com base na origem étnica assume um papel central na experiência escolar das/os filhas/os de imigrantes: ela afeta os processos de escolarização, nomeadamente através do modo como configura perceções sobre as e os estudantes. O presente artigo examina as perceções sobre diversidade e discriminação em ambiente escolar de filhas/os de imigrantes e de diversos atores escolares, a partir de um conjunto de entrevistas realizadas em duas escolas da Área Metropolitana de Lisboa. Confirma-se a experiência de discriminação entre alunas/os, e a diversidade revela-se, nas perceções dos agentes escolares, como problemática e impactante nos ambientes de escola.
Acknowledgements
--
Keywords
Filhos de imigrantes,Educação,Discriminação,Diversidade,Racismo
  • Educational Sciences - Social Sciences
  • Sociology - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
UID/SOC/03126/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.