Ciência-IUL
Publications
Publication Detailed Description
Antes de nos conhecerem, às vezes, tratam-nos mal – perceções sobre discriminação e diversidade étnica em contexto escolar
Journal Title
Medi@ções
Year (definitive publication)
2019
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®
This publication is not indexed in Web of Science®
Scopus
This publication is not indexed in Scopus
Google Scholar
Abstract
A discriminação com base na origem étnica assume um papel central na experiência escolar das/os filhas/os de imigrantes: ela afeta os processos de escolarização, nomeadamente através do modo como configura perceções sobre as e os estudantes. O presente artigo examina as perceções sobre diversidade e discriminação em ambiente escolar de filhas/os de imigrantes e de diversos atores escolares, a partir de um conjunto de entrevistas realizadas em duas escolas da Área Metropolitana de Lisboa. Confirma-se a experiência de discriminação entre alunas/os, e a diversidade revela-se, nas perceções dos agentes escolares, como problemática e impactante nos ambientes de escola.
Acknowledgements
--
Keywords
Filhos de imigrantes,Educação,Discriminação,Diversidade,Racismo
Fields of Science and Technology Classification
- Educational Sciences - Social Sciences
- Sociology - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference | Funding Entity |
---|---|
UID/SOC/03126/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contributions to the Sustainable Development Goals of the United Nations
With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.