Artigo em revista científica Q3
Building a framework based on european quality standards for prevention and e-learning to evaluate online training courses in prevention
Susana Henriques (Henriques, S.); Natalie Broughton (Broughton, N.); António Teixeira (Teixeira, A.); Gregor Burkhart (Burkhart, G.); Michal Miovsky (Miovský, M.);
Título Revista
Aditktologie
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
República Checa
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-12-15 11:49)

Ver o registo na Scopus


: 1.1
Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Abstract/Resumo
Prevention practitioners are required to develop their skills and competencies in response to recent advances in prevention science. It is thus important to develop training programmes which ensure the development of a prevention workforce. Aiming to respond to this need, the Specialised Training Course in Addictions Prevention is based on the European Universal Prevention Curriculum (EUPC) and delivered online. In view of this being the first online course based on the EUPC, the absence of training programmes for prevention practitioners in Portugal, and the significance of international guidelines in these two domains (prevention and online distance learning), it was considered important to create a framework which supports the evaluation and monitoring of the course. This paper presents a framework for the evaluation of the specialised training course in prevention based on two models: the European Drug Prevention Quality Standards, and the adaptation of the European Standards and Guidelines to digital programmes and courses – Considerations for Quality Assurance of E-learning Provision. Given the importance of quality assurance in contemporary society, the framework presented in this paper is a tool that may be useful for evaluating other online distance learning programmes which focus on the professional development of prevention practitioners.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Prevention professionals,Addiction prevention training course,Quality standards,Framework for evaluation
  • Ciências da Saúde - Ciências Médicas
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
LO1611 National Institute of Mental Health
19-14801S, GA ČR P407 Grantová Agentura České Republiky
UIDB/03126/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.