Artigo em revista científica Q2
Children's play profiles: contributions from child's temperament and father's parenting styles in a Portuguese sample
Carolina Santos (Santos, C.); Lígia Monteiro (Monteiro, L.); Olivia Ribeiro (Ribeiro, O.); Brian E. Vaughn (Vaughn, B. E.);
Título Revista
Frontiers in Psychology
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Suíça
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-12-22 10:52)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.2
Scopus

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-12-15 05:49)

Ver o registo na Scopus


: 0.2
Google Scholar

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-12-22 06:09)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Using a sample of Portuguese pre-school age children, we aimed to identify different play profiles based on teachers' descriptions of social and non-social behaviors; as well as characterize them in terms of children's characteristics (sex and temperament), and fathers' parenting styles (e.g. warmth and involvement or punitive strategies). The 243 children were distributed across four profiles (identified through a two-stage cluster analysis): Solitary/Reticent, Social Rough, Social, and Social Solitary. A univariate effect was found between play profiles and children's Effortful Control, as well as father's Punitive Strategies. In addition, a significant multivariate interaction was found between child's sex and the Solitary/Reticent and Social Rough profiles for father's Punitive Strategies. In this sample children in social play profiles seem to use diverse types of behaviors during their interactions with peers and being adjusted within the group. As children's early experiences with peers are a central context for a healthy development, a better understating of the diversity of play profiles, and its predictors is important for early interventions.
Agradecimentos/Acknowledgements
The authors would like to thank the collaboration of the schools through which families were recruited, and all the parents and teachers who participated and made this study possible.
Palavras-chave
Play,Social behaviors,Non-social behaviors,Temperament,Father,Pre-school
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PEST UID/PSI/03125/2019 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Grant SFRH/BD/138705/2018 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Grant SFRH/BD/134132/2017 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
PEST UIDB/03125/2020 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.