Scientific journal paper Q3
Ciganos portugueses: escola e mudança social
Maria Manuela Mendes (Mendes, M. M. ); Olga Magano (Magano, O.); Ana Rita Costa (Costa, A. R.);
Journal Title
Sociologia, Problemas e Práticas
Year (definitive publication)
2020
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 3

(Last checked: 2024-06-28 19:20)

View record in Scopus


: 1.5
Google Scholar

Times Cited: 21

(Last checked: 2024-07-02 10:05)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Portuguese ciganos: school and social change

(French) Gitans portugais: changement scolaire et social

Abstract
O cumprimento da escolaridade obrigatória, o sucesso e o controlo do abandono escolar estão longe de ser metas atingidas em Portugal para as crianças e jovens ciganos. Atualmente está mais clara a importância da escolarização, seja do ponto de vista do estado, regulador do acesso de todos ao sistema de ensino público, seja por parte das famílias, que reconhecem a sua importância como recurso essencial para uma cidadania efetiva. Neste artigo, através de uma abordagem etnográfica, são evidenciadas, por um lado, a continuidade de reprodução de desigualdades sociais em relação aos ciganos portugueses e, por outro, os processos de mudança em curso que mostram que, face à escola, os ciganos experienciam desafios, enfrentando mudanças provindas de dentro e de fora da escola.
Acknowledgements
--
Keywords
Ciganos portugueses,Educação,Desigualdades educativas,Etnografia,Escolas
  • Educational Sciences - Social Sciences
  • Sociology - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.