Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
OpenAccess Series in Informatics
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Alemanha
Mais Informação
Web of Science®
Esta publicação não está indexada na Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Complaint management is a problem faced by many organizations that is both vital to customer image and highly dependent on human resources. This work attempts to tackle a part of the problem, by classifying summaries of complaints using machine learning models in order to better redirect these to the appropriate responders. The main challenges of this task is that training datasets are often small and highly imbalanced. This can can have a big impact on the performance of classification models. The dataset analyzed in this work suffers from both of these problems, being relatively small and having labels in different proportions. In this work, two different techniques are analyzed: combining classes together to increase the number of elements of the new class; and, providing new artificial examples for some classes via translation into other languages. The classification models explored were the following: k-NN, SVM, Naïve Bayes, boosting, and Deep Learning approaches, including transformers. The paper concludes that although, as expected, the classes with little representation are hard to classify, the techniques explored helped to boost the performance, especially in the classes with a low number of elements. SVM and BERT-based models outperformed their peers.
Agradecimentos/Acknowledgements
This work was partly funded through national funds by FCT - Fundação para a Ciência e
Tecnologia, I.P. under project UIDB/04466/2020 (ISTAR).
Palavras-chave
Text classification,Natural language processing,Deep learning,BERT
Classificação Fields of Science and Technology
- Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
- Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática - Engenharia e Tecnologia
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
UIDB/04466/2020 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.