Artigo em revista científica Q3
Community involvement in school management in Portugal
Luísa Veloso (Luísa Veloso); Daniela Craveiro (Craveiro, D.); Maria Rufino (Rufino, M.);
Título Revista
Citizenship, Social and Economics Education
Ano (publicação definitiva)
2013
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-11-14 23:48)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Google Scholar

Abstract/Resumo
This article discusses the ways in which the community is involved in Portuguese school management. It is based on an analysis of the external evaluation reports of 298 Portuguese schools for the academic years 2006–07, 2007–08 and 2008–09. The corpus analysed allowed the identification of two main aspects of the participation processes: (1) local community involvement in school life and (2) the processes and limitations on the involvement of two groups of actors – parents/guardians and pupils. Although the growing involvement of different actors in school management activities has been verified, the participation processes are not consolidated in the same way in different school organisations and in the different territories in which they are located. The presence and involvement of different actors in the schools studied is congruent with a larger understanding of the school community including pupils, teachers, parents/guardians and other actors from the local community to which the school belongs. This involvement increasingly implies in-depth knowledge of the construction processes of cultural learning taking place in school organisations.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.