Artigo em revista científica Q1
Consensus paper: Situated and embodied language acquisition
Lorraine D. Reggin (Reggin, L. D.); Ligia E. Gómez Franco (Gómez Franco, L. E.); Oleksandr Horchak (Horchak, O.V.); David Labrecque (Labrecque, D.); Nadia Lana (Lana, N.); Laura Rio (Rio, L.); Gabriella Vigliocco (Vigliocco, G.); et al.
Título Revista
Journal of Cognition
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 2

(Última verificação: 2024-12-21 20:51)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-12-16 17:58)

Ver o registo na Scopus


: 2.0
Google Scholar

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2024-12-18 03:19)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Theories of embodied cognition postulate that perceptual, sensorimotor, and affective properties of concepts support language learning and processing. In this paper, we argue that language acquisition, as well as processing, is situated in addition to being embodied. In particular, first, it is the situated nature of initial language development that affords for the developing system to become embodied. Second, the situated nature of language use changes across development and adulthood. We provide evidence from empirical studies for embodied effects of perception, action, and valence as they apply to both embodied cognition and situated cognition across developmental stages. Although the evidence is limited, we urge researchers to consider differentiating embodied cognition within situated context, in order to better understand how these separate mechanisms interact for learning to occur. This delineation also provides further clarity to the study of classroom-based applications and the role of embodied and situated cognition in the study of developmental disorders. We argue that theories of language acquisition need to address for the complex situated context of real-world learning by completing a “circular notion”: observing experimental paradigms in real-world settings and taking these observations to later refine lab-based experiments.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Language acquisition,Language learning,Embodiment,Situated context
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Línguas e Literaturas - Humanidades
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2021.01551.CEECIND Fundação para a Ciência e a Tecnologia
WRM\R3\170016 Royal Society Wolfson Research Merit Award
ECOLANG, 743035 Comissão Europeia
1324807 National Science Foundation

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.