Scientific journal paper Q4
Drawings of single subject research in special education = Desenhos de investigação de sujeito único em educação especial
Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Ana Rita Moiteiro (Moiteiro, A. R.); Nadine Correia (Correia, N.); Júlia Serpa Pimentel (Pimentel, J.);
Journal Title
Análise Psicológica
Year (definitive publication)
2011
Language
Other Language
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 2

(Last checked: 2024-08-22 13:20)

View record in Scopus


: 0.7
Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Abstract
With a quantitative and experimental nature, single-subject research designs are a group of rigorous scientific methods, internationally recognized as sources of data that can be used to establish evidencebased practices in special education. This study aimed to describe the main characteristics of and quality criteria for this type of research designs, to discuss their usefulness in special education and early childhood intervention, and to investigate their incidence in the research conducted in Portugal in these fields. Based on a systematic search in national publications in the fields of special education, education, and psychology, and in scientific and general online search engines, only five master thesis that used single-subject designs were identified, suggesting that, despite their potential, these research designs are still virtually inexistent in the research conducted, in Portugal, in the fields of special education and early childhood intervention. De carácter quantitativo e experimental, os desenhos de investigação de sujeito único constituem um conjunto de métodos científicos rigorosos, reconhecidos internacionalmente como fonte de evidências empíricas que permitem estabelecer a eficácia de práticas em educação especial. Este trabalho tem como objectivos descrever as principais características e critérios de qualidade deste tipo de desenhos de investigação, discutir a sua utilidade em educação especial e em intervenção precoce na infância e determinar a sua incidência no contexto da investigação nacional nestes domínios. Com base numa pesquisa bibliográfica sistemática nas publicações nacionais nos domínios da educação especial, educação e psicologia e em motores de busca online de carácter científico e generalista, foram identificadas apenas cinco teses de mestrado que recorreram a este tipo de métodos, sugerindo que, apesar do seu potencial, os desenhos de investigação de sujeito único não têm ainda expressão na investigação realizada em Portugal nos domínios da educação especial e da intervenção precoce na infância.
Acknowledgements
--
Keywords
Early childhood intervention; Portugal; Single-subject research designs; Special education; Desenhos de investigação de sujeito único, Educação especial, Intervenção precoce na infância
  • Psychology - Social Sciences
  • Educational Sciences - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.