Artigo em revista científica Q1
Early father-child and mother-child attachment relationships: contributions to preschoolers’ social competence
Carla Fernandes (Fernandes, C.); Lígia Monteiro (Monteiro, L.); António José dos Santos (Santos, A. J.); Marília Fernandes (Fernandes, M.); Marta Antunes (Antunes, M.); Brian E. Vaughn (Vaughn, B. E.); Manuela Veríssimo (Veríssimo, M.); et al.
Título Revista
Attachment and Human Development
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 23

(Última verificação: 2024-12-22 13:06)

Ver o registo na Web of Science®


: 2.2
Scopus

N.º de citações: 21

(Última verificação: 2024-12-15 03:27)

Ver o registo na Scopus


: 1.7
Google Scholar

N.º de citações: 49

(Última verificação: 2024-12-22 06:09)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The main goal of this study was to explore the contributions of early father-child and mother-child attachment relationships to children’s later social competence with their preschool peers; possible unique and shared contributions were tested. Using a multi-method design and focusing on direct observation, attachment was assessed at home at age 3 with the Attachment Behavior Q-sort (AQS) and two years later social competence was assessed at classrooms of 5-year-olds using a set of seven measurement indicators that are part of the Hierarchical Model of Social Competence. Results show that attachment to each parent made unique and significant contributions to children’s social competence and suggested the possibility that each caregiver may have somewhat different patterns of influence on the different indicators of children’s social competence. Findings also suggest the possibility that a secure attachment with one parent may buffer the impact of having an insecure relationship with the other. Due to sample size these results should be seen as a starting point to generate new and larger studies.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Attachment relationships,Mother-child,Father-child,Social competence,Preschool groups
  • Medicina Clínica - Ciências Médicas
  • Outras Ciências Médicas - Ciências Médicas
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/MHC-PED/0838/2014 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/PSI/04810/2019 William James Center for Research
ALA042-1-14021 National Institute of Food and Agriculture Hatch
BCS 1651189 National Science Foundation (NSF)
UID/PSI/03125/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.