Capítulo de livro
Educational situation of Portuguese Ciganos: Social changes versus social continuities
Maria Manuela Mendes (Mendes, M. M.); Olga Magano (Magano, O.);
Título Livro
Social and economic vulnerability of Roma People: Key factors for the success and continuity of schooling levels
Ano (publicação definitiva)
2021
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

Esta publicação não está indexada na Web of Science®

Scopus

Esta publicação não está indexada na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-03-27 12:10)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The purpose of this chapter is to present and discuss the main impacts of Portuguese public policies in the area of education in Portugal, since 25 April 1974. To this end, diversified information was collected, processed and analysed involving legal and other documents about these national policies, especially those of greater impact on Ciganos, in addition to thorough mapping of ongoing projects of local and social support in the Lisbon and Porto metropolitan areas, where the empirical research is being carried out. At a later stage, interviews were held with technical staff, project coordinators and local institutions, as well as Ciganos and their families. The purpose of using various data collection techniques is to capture the reality experienced by Cigano individuals and families, namely patterns of continuity and social change, particularly in the area of education, through triangulation between the discourses of informants and scientific knowledge already consolidated in these matters. We present a critical and reflexive interpretation of the policy orientations and achieved social rights, focusing on narratives of Ciganos, stakeholders and school representatives centred on what has changed in the school trajectories of Ciganos, in terms of continuity, success and permanence in public education.
Agradecimentos/Acknowledgements
FCT CIES-ISCTE-IUL
Palavras-chave
Ciganos/Roma; Public policies; Education; Families,Portugal
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UIDB/03126/2020. Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.