Artigo em revista científica Q3
Experiences of families of trans and gender diverse youth in Portugal within an ecological systems framework
Maria João Carmona (Carmona, M. J.); Nuno Pinto (Pinto, N.); Carla Moleiro (Moleiro, C.);
Título Revista
Portuguese Journal of Social Science
Ano (publicação definitiva)
2021
Língua
Inglês
País
Portugal
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Abstract/Resumo
Trans people’s civil rights and visibility on issues related to gender identity have come a long way in the last decade in Portugal and worldwide. This article presents a study focused on the experiences of families of trans and gender diverse youth. It aims to understand and examine the experiences, considerations and challenges that parents, siblings and other relatives of young trans and gender diverse people encounter within the current Portuguese context. Eleven participants from six family units were interviewed, with the degrees of kinship of mother (n = 4), father (n = 3), sister (n = 3) and grandmother (n = 1). Results show a diversity of positive and less positive experiences, resources and challenges within the nuclear and extended families, within the educational and health systems and, lastly, within the larger social and cultural context. Main implications and recommendations for intervention and public policies in this field are presented.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Trans psychology,Trans and gender diverse youth (or TGGD youth),Family support,Family reactions,Education system,Health system,Public policies
  • Psicologia - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.