Artigo em revista científica Q1
Fathers’ sensitive guidance moderates the association between coparenting and behavioral regulation in preschoolers
Joana Baptista (Baptista, J.); Diana Sousa (Sousa, D.); Isabel Soares (Soares, I.); Carla Martins (Martins, C.);
Título Revista
International Journal of Behavioral Development
Ano (publicação definitiva)
2018
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 9

(Última verificação: 2024-12-21 13:43)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.7
Scopus

N.º de citações: 10

(Última verificação: 2024-12-23 01:41)

Ver o registo na Scopus


: 0.6
Google Scholar

N.º de citações: 14

(Última verificação: 2024-12-23 00:03)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
The purpose of this study was to determine the links between paternal sensitive guidance, coparenting, and child behavioral regulation. It also aimed to assess whether paternal sensitive behaviors moderate the putative relationship between cooperative coparenting and child regulatory abilities. The sample comprised 70 preschoolers and their fathers. Behavioral regulation was assessed using the Head–Toes–Knees–Shoulders task. For the assessment of paternal sensitive guidance, dyads were videotaped during a picture-book reading task. Fathers reported coparenting cooperation. Results revealed that coparenting predicted behavioral regulation, even after accounting for verbal ability and parental education. No significant links emerged between fathers’ sensitive guidance and regulatory skills. However, the interaction of coparenting and paternal sensitive behaviors predicted behavioral regulation: a lower score on cooperative coparenting was linked to more regulatory difficulties, when coupled with lower levels of paternal sensitive guidance. Intervention programs, designed to promote child self-regulation, should be focused on strategies aimed to improve both the cooperation between parents and the quality of individual parenting. Efforts should be made to include fathers.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Self-regulation,Father,Coparenting,Sensitivity
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/PSI-EDD/114527/2009 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BPD/100994/2014 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
POCI-01-0145-FEDER-007653 COMPETE 2020
UID/PSI/01662/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.