Scientific journal paper Q2
Gênero e ensino secundário: Experiências e estratégias dos professores
Maria Helena Santos (Santos, M. H.); António Manuel Marques (Marques, A. M.); Catarina Delgado (Delgado, C. );
Journal Title
Cadernos de Pesquisa
Year (definitive publication)
2023
Language
Portuguese
Country
Brazil
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 0

(Last checked: 2024-11-21 12:40)

View record in Scopus

Google Scholar

Times Cited: 0

(Last checked: 2024-11-18 19:49)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Gender and secondary education: Teacher experiences and strategies

(Spanish/Castilian) Género y educación secundaria: Experiencias y estrategias de los profesores

(French) Genre et enseignement secondaire: Expériences et stratégies des enseignants

Abstract
Este estudo analisou os possíveis efeitos negativos associados aos homens docentes do ensino secundário português, bem como as suas estratégias para se integrarem em uma profissão em que as mulheres são maioritárias. Foram realizadas 16 entrevistas individuais semiestruturadas com 8 professores e 8 professoras, e os seus conteúdos foram submetidos a uma análise temática. A análise evidencia que os homens, nesse contexto, experienciam consequências distintas daquelas que as mulheres em situações similares vivenciam, assinalando-se, ainda, vantagens pela pertença à minoria. As experiências dos homens e as perceções das mulheres sugerem a existência de pressão para que os homens evidenciem, enquanto professores, os traços da masculinidade hegemônica.
Acknowledgements
--
Keywords
Ensino secundário,Tokenism,Relações de gênero,Masculinidade
  • Educational Sciences - Social Sciences
  • Sociology - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference Funding Entity
57/2016/CP Fundação para a Ciência e a Tecnologia
1359/CT0023 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.