Ciência-IUL
Comunicações
Descrição Detalhada da Comunicação
How did they do it? Incorporating discovery elements in science texts
Título Evento
XV PhD Meeting in Psychology
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Portugal
Mais Informação
Web of Science®
Esta publicação não está indexada na Web of Science®
Scopus
Esta publicação não está indexada na Scopus
Google Scholar
Esta publicação não está indexada no Google Scholar
Abstract/Resumo
Although scientific literacy is fundamental for social progress learning and teaching science can pose a challenge. Previous studies show that presenting scientific contents through narratives, compared to expository texts, can produce better learning results with middle and high school students (e.g., Arya & Maul, 2012; Hadzigeorgiou et al., 2012). In this project we will investigate how discovery narratives (vs. expository text) impact the science learning of university students by looking at different levels of comprehension (recall of explicitly stated information, inferencing, understanding key ideas and applying key ideas in a novel situation). Two pairs of scientific texts and respective learning measures
have been built in collaboration with linguistics and science experts and are being tested through a qualitative pilot study and a preliminary experimental study. The qualitative study consists in think aloud interviews, conducted while participants read the texts and complete the learning measures, with the goal of accessing mental processes during task completion. In the experimental study, participants read the texts, evaluate them on a set of parameters (e.g., difficulty, interest, coherence) and complete the learning measures and complementary reading, knowledge and comprehension measures; the goal is to test the impact of text format in the different levels of comprehension and its relation with the
complementary measures. The results from these studies will be presented and the next steps and the implications of the project discussed. We hope to shed light on the impact of different formats in science learning and to inform science learning practices.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
science learning,discovery narrative,levels of comprehension
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
- Línguas e Literaturas - Humanidades
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
PD/BD/135345/2017 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.