Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
I am feeling so good! Motivations for interacting in online brand communities
Título Revista
Journal of Research in Interactive Marketing
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Purpose – This paper focuses on customer engagement in online brand communities (OBCs). Drawing upon self-determination theory (SDT), the research proposes a conceptual model portraying the effect of intrinsic and extrinsic motivations on hedonic and utilitarian rewards, which the authors posit will affect subjective wellbeing (SWB) and brand advocacy.
Design/methodology/approach – Data collected through a questionnaire completed by 367 members of
OBC were employed to test the structural theory using partial least squares-structural equation modelling (PLS-SEM).
Findings – The empirical results reveal that intrinsic motivations significantly and positively affect hedonic and utilitarian rewards, but the same does not apply to extrinsic motivations. The results also confirm that hedonic and utilitarian rewards are significantly related to brand advocacy and SWB, although with different strengths.
Originality/value – This study provides new insights to the emerging research on customer engagement in OBC, including its motivations and rewards for contributing to these communities, from an SDT perspective. In addition, this paper offers a novel approach, by introducing brand advocacy and SWB as consequences of customer engagement in OBCs.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Customer engagement,Online brand communities,Self-determination theory,Intrinsic and extrinsic motivations,Utilitarian and hedonic rewards,Brand advocacy
Classificação Fields of Science and Technology
- Economia e Gestão - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
UIDB/00315/ 2020 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.