Artigo em revista científica Q1
Implicit Contextual Learning in Prodromal and Early Stage Huntington's Disease Patients
Marieke van Asselen (Marieke van Asselen); Inês Almeida (Inês Almeida); Filipa Júlio (Filipa Júlio); Cristina Januário (Januário, C.); Elzbieta Bobrowicz-Campos (Bobrowicz-Campos, E.); Mário Simões (Simões, M.); Miguel Castelo-Branco (Miguel Castelo-Branco); et al.
Título Revista
Journal of the International Neuropsychological Society
Ano (publicação definitiva)
2012
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
--
Web of Science®

N.º de citações: 13

(Última verificação: 2024-04-24 21:32)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.4
Scopus

N.º de citações: 13

(Última verificação: 2024-04-19 08:28)

Ver o registo na Scopus


: 0.4
Google Scholar

N.º de citações: 19

(Última verificação: 2024-04-21 10:07)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Huntington’s disease (HD) is a genetic neurodegenerative disorder affecting the basal ganglia. These subcortical structures are particularly important for motor functions, response selection and implicit learning. In the current study, we have assessed prodromal and symptomatic HD participants with an implicit contextual learning task that is not based on motor learning, but on a purely visual implicit learning mechanism. We used an implicit contextual learning task in which subjects need to locate a target among several distractors. In half of the trials, the positions of the distractors and target stimuli were repeated. By memorizing this contextual information, attention can be guided faster to the target stimulus. Nine symptomatic HD participants, 16 prodromal HD participants and 22 control subjects were included. We found that the responses of the control subjects were faster for the repeated trials than for the new trials, indicating that their visual search was facilitated when repeated contextual information was present. In contrast, no difference in response times between the repeated and new trials was found for the symptomatic and prodromal HD participants. The results of the current study indicate that both prodromal and symptomatic HD participants are impaired on an implicit contextual learning task.
Agradecimentos/Acknowledgements
This research was supported by a grant from the BIAL Foundation (n873/06) and the Portuguese Foundation for Science and Technology/COMPETE/FEDER (project PTDC/PSI-PCO/108208/2008 to MVA and PTDC/PSI/67381/2006 to MCB)
Palavras-chave
Huntington’s disease,neurodegenerative disorder,implicit contextual learning,basal ganglia,visual search
  • Ciências da Saúde - Ciências Médicas
  • Outras Ciências Médicas - Ciências Médicas
  • Psicologia - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.