Artigo em revista científica Q1
In-between identities and hope in the future: Experiences and trajectories of Cigano secondary students (SI)
Maria Manuela Mendes (Mendes, M. M.); Olga Magano (Magano, O.); Susana Mourão (Mourão, S.); Sara Pinheiro (Pinheiro, S.);
Título Revista
Compare: A Journal of Comparative and International Education
Ano (publicação definitiva)
2023
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 3

(Última verificação: 2024-10-03 12:15)

Ver o registo na Web of Science®


: 1.9
Scopus

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-10-01 18:38)

Ver o registo na Scopus


: 1.4
Google Scholar

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-10-04 01:23)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Increasing numbers of Cigano people in Portuguese schools show that this is the most educated generation to date. However, according to recent data only 2.6% are enrolled in secondary education. Using an intersectional approach examining gender, ethnicity, and family socioeconomic status to explore the youngsters’ academic trajectories, and focusing on tensions of the interplay between structural constraints and individual agency, enables us to explore identity reconfiguration processes (‘in-between’). The data, based on 32 semi-structured interviews, point to three main dimensions regarding the youngsters’ aspirations for social mobility: the school relevance to achieve jobs differing from traditional activities; school perceived as a means to develop important transversal skills, useful in broader citizenship contexts; school as a privileged space for inter-ethnic socialisation, with impact on the youngsters’ school and professional future. Participant heterogeneity explains variations in their aspirations for upward mobility, as well as differentiations in the construction processes of in-between identities.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Ciganos,Secondary education,School trajectories,Intergenerational mobility,Educational inequalities
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
  • Antropologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CED-EDG/30175/2017 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Projetos Relacionados

Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.