Artigo em revista científica Q1
Inclusive universities for students with intellectual disabilities from a teacher’s perspective
M. Dolores Yerga-Míguez (Yerga-Míguez, M. D.); Maria João Pena (Pena, M. J.); Rosa María Díaz Jiménez (Díaz Jiménez, R. M.); Maria Rita Mancaniello (Mancaniello, M. R.);
Título Revista
Journal of Intellectual Disabilities
Ano (publicação definitiva)
2024
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-02-23 05:30)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-02-20 17:35)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-02-19 18:07)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
The aim of this research is to analyse the elements necessary for the construction of inclusive universities in the European context from the perspective of university professors. Three focus groups are conducted in different countries: Spain, Italy and Portugal. The discourses have been analysed following Grounded Theory. The codes obtained were subjected to a centrality analysis in which rank, intermediation and proximity were analysed. The results show inclusion, teaching, experience and well-being as central elements of the discourses. Two large semantic blocks are obtained, one referring to educational factors and the other to social and emotional factors. Educational factors refer to how methodologies, assessment and support elements should be configured. In relation to social and emotional factors, issues related to inclusion, inclusive experiences, support and accompaniment and the role of families are presented. It concludes with the need to address both factors with a commitment from the entire university community.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Discourse analysis,Inclusion,Intellectual disability,Teaching staff,University
  • Medicina Clínica - Ciências Médicas
  • Ciências da Saúde - Ciências Médicas
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
2021-1-ES01-KA220-HED-000032084 Inclusive Higher Education Systems
FPU21/00339 Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities
Projetos Relacionados

Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.