Artigo em revista científica Q1
Inhibited attachment disordered behavior in institutionalized preschool children: links with early and current relational experiences
Raquel Corval (Corval, R.); Jay Belsky (Belsky, J.); Joana Baptista (Baptista, J.); Paula S. Oliveira (Oliveira, P. S.); Ana Mesquita (Mesquita, A.); Isabel Soares (Soares, I.);
Título Revista
Attachment and Human Development
Ano (publicação definitiva)
2017
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 13

(Última verificação: 2024-03-27 02:34)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.8
Scopus

N.º de citações: 8

(Última verificação: 2024-03-26 22:59)

Ver o registo na Scopus


: 0.4
Google Scholar

N.º de citações: 39

(Última verificação: 2024-03-25 20:46)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Inhibited attachment disordered behavior (IADB) is characterized by difficulty in establishing an attachment relationship with a primary caregiver; is associated with persistent social and emotional problems; and is observed most frequently in contexts of pathological care such as institutional rearing. Here, we seek to enhance understanding of the conditions that give rise to IADB among institutionalized children by examining prior family experiences of neglect and deprivation and concurrent relational experiences at the institution. The sample is comprised of 146 children, between 36 and 78 months. IADB was assessed using a semistructured interview administered to the child’s primary caregiver. Results revealed that both pre-institutionalization experiences (e.g. parental abandonment) and current relational ones (e.g. low quality of child–caregiver relationship) predicted IADB. Findings are discussed in light of the need to promote conditions which foster the establishment and maintenance of the child’s selective attachment to a caregiving figure.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Inhibited attachment disordered behavior,Institutionalization,Early risk,Relational experiences,Family of origin,Caregiving quality
  • Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/PSI-PCL/101506/2008 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
SFRH/BD/87495/2012 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
POCI-01-0145-FEDER-007653 COMPETE 2020

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.