Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Actas del VIII Congreso de la Red Española de Política Social (REPS)
Ano (publicação definitiva)
2021
Língua
Inglês
País
Espanha
Mais Informação
Web of Science®
Esta publicação não está indexada na Web of Science®
Scopus
Esta publicação não está indexada na Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
Values are a central dimension of human social life, they are core to a person’s self-concept and
identity and drive individual actions towards both personal enhancement and social
transformation. At a social level, values govern how individuals relate to others and shape the
organization of societies being, therefore, powerful guidelines to face new societal challenges
like inclusion/exclusion issues, social justice or cultural diversity.
Research with adults in this field has demonstrated that human values are powerful predictors
of a wide range of behaviours, attitudes and beliefs. However, research with children is still very
recent and has mostly focused on adolescents and older children, probably due to concerns
about young children's capabilities to produce reliable information and discourse. In the same
way, children's voices regarding political issues have been frequently dismissed even when
children's right to participate fully in political and cultural life is specifically recognized in the
United Nations Convention on the Rights of the Child. Therefore, giving voice to children is
ultimately a matter of respecting their rights.
To address this gap we introduce in this presentation a project that seeks to respond to this need
by mapping the basic human values (e.g. Schwartz, 1992) of children and young adolescents (6
to 14 years) and its associations with the representations of justice and attitudes towards
different social groups. Also, we intend to propose further directions to incorporate values and
children’s views in education policies and decision-making.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Values,Childhood,Citizenship,Social policy,Policymaking
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Sociologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
PTDC/SOC-SOC/30635/2017 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.