Artigo em revista científica Q1
Lexical and sublexical orthographic knowledge: relationships in an orthography of intermediate depth
Luís Querido (Querido, L.); Sandra Fernandes (Fernandes, S.); Arlette Verhaeghe (Verhaeghe. A.); Catarina Marques (Marques, C.);
Título Revista
Reading and Writing
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Países Baixos (Holanda)
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 4

(Última verificação: 2024-04-19 22:58)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.4
Scopus

N.º de citações: 5

(Última verificação: 2024-04-17 21:24)

Ver o registo na Scopus


: 0.5
Google Scholar

N.º de citações: 9

(Última verificação: 2024-04-18 00:00)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
It is widely accepted that orthographic knowledge comprises two components: wordspecific orthographic knowledge, also termed lexical orthographic knowledge, and general orthographic knowledge, or sublexical orthographic knowledge. Until now, the study of the relationship between these components throughout literacy development has been somehow neglected. In this study, we examined how they are related at an early stage of literacy development in European Portuguese, an orthography of intermediate depth. Children followed from Grade 2 to 3 performed two of the most common tasks of orthographic knowledge – the Orthographic Choice Task and the Orthographic Awareness Task. Crossed-lagged structural equation modeling showed significant mutual contributions between the two components of orthographic knowledge, providing thus preliminary evidence of bidirectional relations over time. Results are discussed in the context of theories of reading development taking into account the influence of orthography consistency.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Orthographic knowledge,Word-specific orthographic representations,Orthographic pattern knowledge,Lexical and sublexical orthographic knowledge
  • Medicina Clínica - Ciências Médicas
  • Ciências da Saúde - Ciências Médicas
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Línguas e Literaturas - Humanidades
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
SFRH/BD/72303/2010 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.