Artigo em revista científica Q1
Main gamification concepts: a systematic mapping study
Luís Filipe Rodrigues (Rodrigues, L. F.); Abílio Oliveira (Oliveira, A.); Rodrigues, Helena (Rodrigues, H.);
Título Revista
Heliyon
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 68

(Última verificação: 2024-11-24 15:00)

Ver o registo na Web of Science®


: 6.1
Scopus

N.º de citações: 83

(Última verificação: 2024-11-22 00:01)

Ver o registo na Scopus


: 4.8
Google Scholar

N.º de citações: 188

(Última verificação: 2024-11-23 05:37)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
Gamification involves incorporating elements of online games, such as points, leaderboards, and badges into nongame contexts, in order to improve engagement with both employees and consumers. The main point of this paper is, to sum up, what previous authors investigated in the field of Gamification. An analysis of the literature covering 50 papers from 2011 to 2016 was conducted, using Leximancer software, to determine and shape the main themes and concepts proposed in gamification papers. Answering our research question, “What guidelines may provide to future research, the key themes and concepts found in published scientific papers on gamification?”, we conclude that the researchers identified eight themes (gamification; game; use; users; business; points; engagement; learning) and twenty-eight related concepts. The present systematic review contributes to establishing possible guidelines for prospective studies, based on the analyzed papers, considering particularly their 'Conclusions' and on the 'Future research' sections, integrating game design contents in business, learning and education. Further, highlights the usefulness of Leximancer for qualitative content analysis, in this field of research.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Education,Information science,Business,Software development,Leximancer,Consumers,Semantic analysis,Qualitative methods,Gamification,Marketing,Computer science
  • Ciências da Computação e da Informação - Ciências Naturais
  • Outras Engenharias e Tecnologias - Engenharia e Tecnologia
  • Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática - Engenharia e Tecnologia
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
UID/MULTI/0446/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia
UID/GES/00315/2013 Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.