Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Maternal and paternal mental-state talk and executive function in preschool children
Título Revista
Social Development
Ano (publicação definitiva)
2017
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
The present study examined the relationship between parents’ mental-state talk and preschoolers’ executive function. Seventy-two children participated in the present study, as well as their mothers and fathers. When children were enrolled in the second preschool year, mothers’ and fathers’ use of mental-state references were assessed during a shared picture-book reading task with the child. Later, four months before admission to the 1st grade, preschoolers’ executive function was measured. Hierarchical regression analysis revealed that maternal, but not paternal, mental-state talk was a significant predictor of children’s executive function composite, even after accounting for child gender, age, verbal ability and parental education. When looking at each of the EF components, maternal mental-state talk proved to be a predictor of set-shifting, whereas no significant relations emerged with inhibitory control or working memory. These findings add to prior research on parenting quality and executive function in preschoolers.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Executive function,Father-child relations,Mother-child relations,Preschool
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
FCOMP-01-0124-FEDER-015504 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
SFRH/BPD/100994/2014 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
PTDC/PSI-EDD/114527/2009 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.