Artigo em revista científica Q2
The ‘Spirit’ of Schooling: The relevance of the sense of a calling on the school experiences of secondary-school Roma/Ciganos students
Pedro Caetano (Pedro Caetano); Maria Manuela Mendes (Mendes, M. M.);
Título Revista
Intersections. East European Journal of Society and Politics
Ano (publicação definitiva)
2024
Língua
Inglês
País
Hungria
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-04-26 15:50)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-04-21 08:24)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2024-04-24 09:09)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
In The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (PE), Max Weber examines the ecological domination of instrumental rationality to the detriment of value-oriented action. The concept of the calling (Beruf in German) becomes a key one for interpreting the process of value rationalization. One can find Weberian value-rationality among the Portuguese Roma/Ciganos, who seek alternative livelihood strategies via schooling, although they are still characterized by a high rate of early school dropouts, with a very low number of students attending secondary education. The EDUCIG (School performance among Ciganos/Roma: action research and co-design) project was launched in 2019 to grasp the multiple factors involved in this social problem. The project interview-based analysis entailed the participation of 31 Roma/Ciganos students from the metropolitan areas of Lisbon and Porto. Results suggest that despite the social, cultural and economic constraints affecting their school pathways, the academic success of young Roma/Ciganos is facilitated by the influence of religion, specifically the Pentecostal Evangelical Church and its respective values. Moreover, we can recognize the emergence of a new ‘spirit’ in these young Roma/Ciganos, a ‘spirit’ that does not aim at instant gratification but represents an investment in the future and, simultaneously, a desire for integration.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
  • Ciências da Educação - Ciências Sociais
  • Sociologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
  • Filosofia, Ética e Religião - Humanidades
Registos de financiamentos
Referência de financiamento Entidade Financiadora
PTDC/CED-EDG/30175/ 2017 FCT

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.