Scientific journal paper
Paulo Freire na Guiné-Bissau: Um olhar sobre a Escola de Formação de Professores Combatentes da Liberdade da Pátria - Centro Máximo Gorki
Maria Barreto (Barreto, M.); Clara Carvalho (Carvalho, C.);
Journal Title
Sinergias - Diálogos educativos para a transformação social
Year (definitive publication)
2022
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

This publication is not indexed in Scopus

Google Scholar

This publication is not indexed in Google Scholar

Abstract
Para Paulo Freire, a luta pela independência da Guiné-Bissau e os anos que se lhe seguiram constituíram a concretização de princípios ideológicos que orientaram a sua proposta pedagógica. Admirador convicto de Amílcar Cabral e conhecedor da ideologia do PAIGC, abraçou o convite que lhe foi dirigido em 1975 para apoiar a alfabetização no país. Neste contexto, realizou várias deslocações ao país e contactou com o centro de superação e formação de professores Máximo Gorki. Paulo Freire encarava-o como o embrião de uma universidade do povo e a implementação da educação enquanto ato político gerador de Desenvolvimento.
Acknowledgements
--
Keywords
Paulo Freire,Formação de professores na Guiné-Bissau,Centro Máximo Gorki,Princípios pedagógicos PAIGC

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.