Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Título Revista
Merrill-Palmer Quarterly
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
This study investigated the prospective relationship between preschoolers’ theory of mind (ToM) skills and academic school readiness, while exploring the possible moderator role played by child gender. The participants were 75 children who were assessed at two time points: when enrolled in the second preschool year (T1) and again 4 months before school entry (T2). The results showed an association between children's ToM abilities at T1 (but not at T2) and later academic readiness at T2, but only for girls, even after accounting for child IQ and maternal education. These findings support the idea that girls and boys can differ in how they use their ToM abilities in their daily life and highlight the relevance of further exploring gender-specific effects when investigating children's social cognition and school readiness.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
- Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
UID/PSI/03125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
UID/PSI/01662/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
PTDC/PSI-EDD/114527/2009 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.