Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
Título Revista
Research in Science Education
Ano (publicação definitiva)
2022
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
This paper examines the relationship between science and religion in the education system of Roman-Catholic Portuguese society. In particular, we explored perceptions of the relationship between science and religion for religious education teachers. We surveyed 198 Portuguese religious education teachers about how they view science and religion. The questionnaires’ results revealed a number of similarities: religious education teachers are highly involved in religious practices and exposed to science; they perceived a compatibility between science and religion; and they have an openness to dialogue between both. They do not adhere to anti-scientific perspectives, but they simultaneously try to limit what can be explained by science. Thus, an interpretative view of dialogue and/or integration seems to best explain the perceptions of religious education teachers of the relationship between science and religion. These findings allow a space of discussion, enabling teachers to possibly foster the science-religion dialogue in their contexts of pedagogical activity.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Science,Religion,Educational curricula,Religious education teachers
Classificação Fields of Science and Technology
- Ciências da Educação - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
SFRH/BPD/89846/2012 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
UIDB/03125/2020 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
PD/BD/114152/2015 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.