Scientific journal paper Q2
Seletividade social na escola básica portuguesa: Dinâmicas, condições e políticas (2008-2018)
Adriana Albuquerque (Albuquerque, A.); Teresa Seabra (Seabra, T.); Susana da Cruz Martins (Martins, S. C.);
Journal Title
Análise Social
Year (definitive publication)
2022
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®

This publication is not indexed in Web of Science®

Scopus

Times Cited: 3

(Last checked: 2024-08-19 22:18)

View record in Scopus


: 11.1
Google Scholar

Times Cited: 0

(Last checked: 2023-04-01 09:46)

View record in Google Scholar

Alternative Titles

(English) Social selectivity in Portuguese primary school: dynamics, conditions, and policy (2008-2018)

Abstract
O artigo analisa a evolução das desigualdades de resultados na educação básica em Portugal na última década (2008-2018), tomando como indicador a taxa de retenção e desistência. Este período é especialmente relevante para o efeito, ao integrar um ciclo governamental (2011-2015) que corresponde a uma inversão das orientações políticas da tutela no domínio educativo, no qual existiu um recrudescimento da seletividade social da escola, no que se refere ao reforço da desvantagem dos rapazes, dos alunos estrangeiros e dos que se inserem em famílias pouco escolarizadas. Após este ciclo, assistiu-se ao retorno dos níveis de (des)igualdade do início da década. ______ We focus on the development of social inequalities in school outcomes in Portuguese primary education during the past decade by analysing the evolution of student retention rates. This period is of particular interest for such an analysis because it includes a governmental cycle (2011-2015) during which central political orientations shifted. An upsurge of social selectivity in grade repetition is visible in the intensification of an already disadvantaged position of boys, foreign students, and students from families with lower educational levels. After this cycle we witness the return of (in)equality levels to those registered at the beginning of the decade.
Acknowledgements
--
Keywords
Igualdade de oportunidades,Seletividade social,Retenção escolar,Ensino básico
  • Sociology - Social Sciences

With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.