Ciência-IUL
Publications
Publication Detailed Description
Ser ou não ser praxado? A teoria da ação planeada como modelo para compreender a participação dos caloiros na praxe académica
Journal Title
Psychologica
Year (definitive publication)
2018
Language
Portuguese
Country
Portugal
More Information
Web of Science®
Scopus
This publication is not indexed in Scopus
Google Scholar
Alternative Titles
(English) To be hazed or not?: the theory of planned behavior as a model to understand freshmen’s participation in academic hazing
Abstract
Com este estudo pretendemos investigar quais são os preditores da intenção de participação dos caloiros na praxe académica. Para tal, recorremos à teoria da ação planeada (Ajzen, 1991) que permite analisar o peso relativo das atitudes, da norma subjetiva, e do controlo comportamental percebido nas intenções de ser praxado. Os participantes, estudantes universitários (N = 353) a frequentar o 1º ano de uma Licenciatura, preencheram um questionário. Os resultados confirmaram o valor preditivo da teoria, tendo sido a atitude e o controlo comportamental percebido preditores significativos da intenção dos caloiros em serem praxados. A norma subjetiva não se mostrou um preditor significativo. As implicações teóricas e sociais destes resultados são discutidas.
Acknowledgements
--
Keywords
Academic hazing,Theory of planned behavior,Attitude,Subjective norm,Perceived behavioral control
Fields of Science and Technology Classification
- Psychology - Social Sciences
Funding Records
Funding Reference | Funding Entity |
---|---|
UID/PSI/03125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Contributions to the Sustainable Development Goals of the United Nations
With the objective to increase the research activity directed towards the achievement of the United Nations 2030 Sustainable Development Goals, the possibility of associating scientific publications with the Sustainable Development Goals is now available in Ciência-IUL. These are the Sustainable Development Goals identified by the author(s) for this publication. For more detailed information on the Sustainable Development Goals, click here.